Chatboty przyszłością e-commerce

Chatboty przyszłością e-commerce

Chatboty przyszłością e-commerce

Od wielu lat, na świecie, rynek call center nieprzerwanie rośnie. Według danych przedstawionych przez PMR Research, co roku, w Polsce, wzrasta średnio o 7%, a jego wartość przekroczyła już miliard złotych. Jeszcze do niedawna, te kolosalne liczby spędzały sen z powiek wielu sprzedawcom, jednak, proces wdrażania do branży e-commerce nowych technologii, opartych na sztucznej inteligencji, w tym chatbotów, pozwolił marketingowcom na chwilę wytchnienia.

Chatbota, można najprościej określić mianem wirtualnego doradcy, którego zadaniem jest masowe udzielanie odpowiedzi na stosunkowo łatwe pytania konsumentów. Jest to program działający w komunikatorach, takich jak Messenger, WhatsApp, Viber i WeChat, które z roku na rok, biją rekordy popularności. Dzięki wiarygodnym skryptom dialogowym wgranym do pamięci chatbota, klient, korzystający z aplikacji, ma wrażenie, że rozmawia z żywą osobą.

Największą zaletą chatbota, jest jego dostępność. W przypadku, żywych pracowników, barierą w dotarciu do klienta są dni wolne od pracy, czy niestandardowe pory, w których kontakt z firmą jest ograniczony. Nie jest to jednak problemem dla wirtualnego doradcy, który oferuje klientowi wsparcie przez całą dobę.

Kolejnym plusem posiadania chatbotów, jest ich niska cena w stosunku do utrzymania żywych pracowników. Marcin Strzałkowski, prezes zarządu InteliWISE, firmy specjalizującej się w opracowywaniu technologii “Virtual Agent”, w wywiadzie dla PayU, zaznacza, że jego firma miała wielu klientów, którzy dzięki wykorzystaniu chatbotów, odnotowali spadek liczby telefonów i e-maili o 40-45%. Są to zatem oszczędności mierzone średnio w kilkuset tysiącach złotych rocznie, szczególnie w przypadku firm otrzymujących od kilkuset tysięcy, do kilku milionów kontaktów co miesiąc.

Obecnie, wachlarz pytań, na jakie wirtualni doradcy są w stanie odpowiedzieć konsumentowi, jest dość ograniczony. Chatboty są w stanie udzielić odpowiedzi na proste zagadnienia, dotyczące stanu konta klientów, śledzenia etapu transakcji, czy najczęściej zadawane pytania, tzw. FAQ. Jest to jednak technologia, stale rozwijająca się, dlatego w niedalekiej przyszłości, możemy być świadkiem jej gwałtownej popularyzacji, nie tylko w branży e-commerce, ale też w życiu codziennym człowieka.

 

Zobacz wszystkie artykuły