Cross-selling i up-selling – 2 strategie zwiększania sprzedaży

Cross-selling i up-selling – 2 strategie zwiększania sprzedaży

Cross-selling i up-selling – 2 strategie zwiększania sprzedaży

 

Z pewnością co najmniej raz, spotkałeś się z sytuacją, gdy do zakupionej przez ciebie rzeczy, dorzuciłeś coś ekstra albo wybrałeś produkt droższy, ale też o wyższej jakości. Brzmi znajomo? Jeśli tak, to prawdopodobnie padłeś ofiarą marketingowej techniki cross-sellingu lub up-sellingu. Na czym jednak polegają obie te strategie i jak wykorzystać je w branży e-commerce?

Cross-selling (czyli sprzedaż krzyżowa), polega na zaoferowaniu klientowi dodatkowego produktu lub usługi, w momencie, gdy ten, zdecydował się już na zakup danego towaru. Na takim etapie, obie strony jeszcze nic nie tracą, a mogą jedynie zyskać. Sprzedawca może więcej zarobić, a klient może wyjść ze sklepu z produktami uzupełniającymi, które w branży marketingu nazywane są “dobrami komplementarnymi”.

Przykładem techniki cross-sellingowej w sklepie internetowym może być sytuacja, gdy przy wyborze laptopa, klient otrzymuje dodatkowo propozycję zakupu myszy i klawiatury. Nie są to produkty niezbędne do funkcjonowania wybranego przez niego towaru, ale z pewnością mogą usprawnić jego użytkowanie. Jeśli chcemy przekonać klienta do zakupu produktów uzupełniających, powinniśmy dodatkowo mieć na uwadze, by nie oferować mu zbyt wielu produktów oraz to, by były one stosunkowo tanie. W przeciwnym wypadku, klient może poczuć się przytłoczony ofertami i łatwiej może zrezygnować z ich zakupu.

Up-selling (czyli sprzedaż dodatkowa), z kolei, jest techniką polegającą na zaproponowaniu klientowi lepszego jakościowo towaru lub usługi za nieco wyższą cenę niż produkt, który pierwotnie przykuł jego uwagę. Jest to strategia nieco bardziej inwazyjna w stosunku do klienta, niż technika cross-sellingowa, gdyż sprzedawca ma na celu przekonanie konsumenta do zakupu produktu droższego w zamian za produkt, który pierwotnie wybrał klient. Taka strategia jest skuteczna jednak tylko wtedy, gdy sprzedawca sugeruje klientowi produkt niewiele droższy od pierwotnego, ale bardziej atrakcyjny pod względem użytkowania.

Przykładem techniki up-sellingowej może być sytuacja w internetowym sklepie sportowym, w którym klient wybiera obuwie do biegania. Jego uwagę przykuwają markowe i wytrzymałe buty o wartości 200 złotych, które wrzuca do koszyka, a następnie kieruje się do kasy. Na etapie finalizacji transakcji, otrzymuje on jednak kontrofertę w postaci butów za 300 złotych, ale posiadających usprawnienia w postaci wbudowanego w podeszwę chipu mierzącego kroki biegacza oraz systemu odprowadzania wilgoci. Takim sposobem, za nieco wyższą cenę, klient może wybrać produkt wielofunkcyjny i wyższy jakościowo. Sprzedawcy z kolei, uda się przeprowadzić lepszą transakcję.

Kluczem do przeprowadzenia efektywnej techniki cross-sellingowej lub up-sellingowej w branży e-commerce, jest przede wszystkim gromadzenie, analizowanie i wykorzystywanie danych oraz preferencji zakupowych klienta. W oparciu o najczęściej wybierane przez niego produkty z danej branży, sprzedawcy mogą proponować klientowi towary pokrewne i trafiające w jego konkretny gust. W efekcie, klient, może poczuć się mile zaskoczony podsunięciem pomysłu kolejnego zakupu i jest bardziej skłonny, by taki zakup przeprowadzić.

Zobacz wszystkie artykuły

Poproś o bezpłatny audyt twojej promocji internetowej

i propozycję oferty:

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

Leave a Comment